header

בית כנסת רמת אילן
 
לכבוד
מר משה ברקוביץ יו"ר מועצה דתית גבעת שמואל
 
א.נ.
 
ראשית ארצה להודות לך על רצונך להעניק לי מענק כספי על השיעורים שהנני מעביר בבית כנסת בית אל.  גבאי בית הכנסת מר אליהו שגיב העביר לי את הצעתך הנדיבה, אולם כבוגר מערכת חינוך "תורה ועבודה" לא הורגלנו לקבל שכר עבור לימוד תורה. אמנם יתכן שתמימות נזרקה בי אך בשלב זה אעדיף שאת המענק יקבל בית הכנסת בית-אל שכן מצב המזוג שם אינו משביע רצון.
 
לצערי מר אליהו שגיב עומד בסרובו לאפשר לחניכי בני עקיבא להשתמש במקלט בית הכנסת.
ולסיום אזכיר כי בפגישתנו בבית הכנסת דיברנו על תפקידו של בית הכנסת בחיבור בין שאינם שומרי תורה ומצוות לבין הדת, וראיתי לנכון לצרף דף מקורות  מאת הרב זאב הס שליט"א, מתלמידי הרצי"ה ואשר זכיתי לשמוע שיעורים ממנו בנושא סגולת ישראל ומעמדם הגבוה של החילונים בעיני ה'.
 
אשמח להעביר את השיעור גם ברמת אילן, ובמיוחד בימים אלו שהאפיפיור מבקר בישראל אע"פ שיש רואים בו את שיא הס"א, ניתן להביט על ארוע זה במשקפי היסטוריה יהודית ובודאי במשקפי "מרכזניק" שהנה השלימו הנוצרים עם חזרת עם ישראל לארצו, אף לאחר שנות אלפיים ויקויים בנו "ושכנתי בתוך בני ישראל ולא אעזוב את עמי ישראל"
 
 
אברהם משיח לומד תורה ומלמד  ישיבת מרכז הרב.
 
 
 
 
האם מותר לבעל עבירה להיות שליח ציבור ?
 
דין שליח צבור שאינו הגון
 
1.שו"ע או"ח סימן נג' סעיף ד'
 
2. ילקוט יוסף עמוד פ"א מי שעובר עברה  כגון שמגלח זקנו בסכין אסור לתת לו לעבור לפני התיבה ואפילו באקראי ואף ביארצייט,וכל שכן במחלל שבת ,ועדיף להתפלל ביחיד,
          ואם חזר בתשובה מותר.
 
3. עדיף שיאמר רק פסוקי דזמרה,,ואין מקלין בשליח צבור כזה וכל שכן בנושא אשה נכרית.
 
4.יחו"ד סימן טז'- מגלח זקנו בתער- עולה לתורה ומשלים ל-7,ועדיף שיעלה שלא ממנין שבעה.
 
5.כל הפסולים מלשמש שליחי צבור [שו"ע סימן נ"ג סעי' ד,ה]  פסולים מלשמש בעלי קריאה בצבור  . וכל מצוה המוציאה את הרבים ידי חובה        שער ז' –הלכות שבת במחנה.
 
כיבודים שונים.
אגמ' או"ח סימן נ"א.
רופא נשוי לגויה והקהילה רוצה לקרבו כי יש בו תועלת מותר לתת לו פתיחה ,הוצאה, הגבהה.
 
אסיים בדברי המרא דאתרא במקום שיש חושך גדול האור יותר חזק.
 
 
בברכה הרב אברהם משיח  בית כנסת רמת אילן
 
 
 
 
  1. בית כנסת של משה ברקוביץ.
 
מכתב בדבר שאלתך אודות צירופם של חילונים למנין ועוד נדון בדתיים בעלי עבירה האם יוצאים מהם ידי חובה ,אביא בפניך מספר מקורות ,את דעת הרב זינגר אתה  יודע. וגורמים שונים אף הביאו לידיעתך כי מחמת זה נעדר הרב מתפילות ראש השנה מבית הכנסת המרכזי.
על כל פנים איני רשאי לפסוק בענין זה ,אך אצליח לצייד אותך בכמה מקורות ,שיקלו עליך להגיע למסקנות אופרטיביות בבית הכנסת.
     מחמירים-
 1. שו"ת חכ"צ שאלה ל"ח- "העושים ביד רמה בשאט נפש ופורקים מעליהם על מצוות ואפילו מצוה אחת קלה הרי הוא מאותן שאין להם חלק לעולם הבא, ולכן:לא קורא בתורה, אשר על כן הנני גוזר בתוקף גזרתי על כל הבא להסתייע בפסקי זה ובו ימצא עזרה".
 2. שו"ת שרידי אש סימן ו'
      הנושא נכרית יש לו דין מנודה ואינו מצטרף לעשרה ואסור לקרותו לתורה (ואף על פי שלא נתנדה, כיון שהיום אסור לנדות מטעם הממשלה ועל כן אזלנין בתר טעמא ולא בתר שמא)
 3. מהרש"א על גמרא כריתות ו: אמנם אין לצרף ל 10 אלא מדובר שיש 10 בלעדי הפושע ,
      וכן אביי וכו'.
מקילים
1.שו"ע סימן נ"ה סעיף י"א –עברין נמנה לענין עשרה .
   פרי מגדים –דוקא בעובר לתיאבון ,
   מחלל שבת בפרהסיא – לא ברור.
2.שו"ת ריב"ש סימן קעב  –מי שעבר עבירה ולא נתנדה לא מצינו שלא יצטרף לעשרה דאם   תאמר כן תפיק מינן צודני צודני שהרי אפילו מי שעבר על דרבנן נקרא עברין שבת מ..
3.שו"ת אג"מ או"ח סימן כג' יש לצרף מחללי שבתות בשעת הדחק לצאת ידי קדיש ,קדושה,  ברכו, ובקה"ת – בעינן רוב 10  כי הוא דבר שבקדושה.
4.שו"ת בנין ציון סימן כ"ג –פסקים שלא להלכה למעשה -פושעי ישראל שבזמננו מקל.
  א. אלה שמתפללים בשבת ואחר כך מחללים שבת נחשבים כמומר בלבד  מפני שכופר  
      בשבת כופר בבריאה ובבורא וזה מודה ע"י תפילה וקידוש
  ב. בניהם לא נחשבו מומרים מפני שמעשה אבותיהם בידיהם וכתינוק שנשבה.
 
5.רמב"ם "לא יבוזו לפושעי ישראל  כשהם באין להתפלל"
 
6.כריתות ו: אמר ר' חנא בר ביזנא א"ר שמעון חסידא כל תענית שאין בה מפושעי ישראל אינה תענית שהרי החלבנה וכו'
    אביי אמר מהכא ואגדתו.
7.יא"ה הרצוג מתיר לצרף מחללי שבת.
8.אג"מ (או"ח ח"א כ"ג ,ח"ב י"ט,ח"ג י"ד), מצטרפים לקדיש ולקדושה אבל לא שתיחשב   תפילה בצבור.
9.צפנת פענח- לכל התפילות מצטרפין חוץ מתפילת מוסף שהוא במקום קרבן.
10. אג"מ (ח"ג י"ב , ח"ב נ"א) מתיר לקרא בעלי עבירה לתורה ולכבדם בשאר כיבודים .
      ואדרבה שאסור להרחיק מחללי שבתות .
11. רמב"ם סוף אגרת השמד (מאמר קידוש ה')
"וגם כן אינו ראוי להרחיק מחללי שבתות ולמאוס אותם אלא מקרבם ומזרזם לעשות המצוות... ואין נוהגים בו מנהג בזיון ...
לא יבוזו לגנב כי  יגנב", אל יבוזו לפושעי ישראל כשהם באים בסתר לקיים מצות ומקורו תוספתא ב"ק פ"ז ,וכן במדרש משלי פ"ו  "לא יבוזו לגנב המתגנב על חבירו והולך ושונה פרקו  אף על פי שנקרא גנב זוכה לעצמו";
 
הנני מודע שנטייתי לפסוק להקל בנושאים אלו. מרבית עיסוקי הינם בסביבה מעורבת המורכבת מדתיים וחילונים, והייתי עד במשך השנים למעברים בין הקבוצות. גם מוסדות החינוך אותם פקדתי עודדו גישה של קרוב ועל אגרת תקנ"ה של הרב קוק זצ"ל אתה יכול לשאול את נכדך.
יתכן שהרב זינגר יסביר אחרת, אולם לא פעם הוא התבטא כי: "לדאוג לעולם הבא שלך זה על ידי שתדאג לעולם הזה של זולתך".
עד כאן לתשובת הרב אברהם משיח ישיבת מרכז הרב בית כנסת רמת אילן גבעת שמואל.
 
 
 
  1. שאלה נוספת.
יהודי שנתגייר  גיור רפורמי  או קונסרבטיבי לענין צירוף למנין ,
פסק האגרות משה יורה דעה חלק ג' סימן קז' שגיור רפורמי או קונסרבטיבי אינו נחשב גיור כלל הן מצד תהליך הגיור שאינו  תואם אם דרישות ההלכה וכן מצד שאין מקבל עליו מצוות ,לפיכך אין לצרפו למנין ואין לכבדו לשום כיבוד בבית הכנסת.
 
 
בית כנסת רמת אילן