header
 
מתווך דירות תושב רמת הדר, עובד כשכיר בחברת תווך. במסגרת עבודתו  נשלח לסקור בית שהוצע למכירה. תפקיד המתווך לעמוד על צרכיו של בעל הדירה מבחינת נחיצות המזומנים עבורו וכן עוד פרטים המסייעים לסגור עסקה בין בעלי הדירה לרוכש פוטנציאלי. משנוכח לדעת כי הבית מוצע במחיר מציאה, החליט לסגור את העסקה בינו, לבין בעלי הדירה, ואילו לבעלי חברת התווך  דווח כי הבעלים מצאו קונה לדירתם.
 
עפ"י השו"ע קפ"ג סימן א' הבית אומנם שייך למתווך ואף שנהג שלא ביושר, מכ"מ רכישת הדירה נעשתה מכספו, וא"א להוציא מידיו, אלא שלא יקבל משכורת על הזמן שהשקיע בטיפול בדירה זו.
 
עד כאן לתשובת הרב אברהם משיח
בית כנסת היכל רחמים
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
בי"כ היכל רחמים –חתימה של בני זוג על הסכם לכבוד הדדי
 
לכבוד הרב המרא דאתרא מוה"ר יעקב יוסף זינגר
 
יש לי 3 ילדים בוגרים מתוכם שניים נשואים. הבן הקטן עבר גיל 30 ולאחרונה הכיר בחורה אמריקאית ונראה שהענינים רציניים .בינתיים עלתה סוגית של חתימה על הסכם ממון וכיון במקור אני בא מארה"ב ,אני יודע כי הסכם זה מקובל אולם עורך הדין של משפ' הכלה רוצה להחתים את הבן על הסכם למניעת עיכוב מתן גט כפי הנוסח של המצ"ב...
השאלה הופנתה לרב יעקב יוסף זינגר רב ואב"ד דגבעת שמואל.
 
כתיבת התשובה ע"י הרב אברהם משיח גבעת שמואל.
לכבוד...
בית כנסת היכל רחמים גבעת שמואל
א.נ.
 
למעשה מדובר בהסכם הידוע בארץ בשם "הסכם לכבוד הדדי" והוא נועד לסייע לבני הזוג להיפרד , באופן שלא יגרמו עיכובים במתן הגט עקב נסיונות להתיש או להכאיב לצד השני, ע"י הטלת סנקציות.
 בבסיס הענין ההסכם נחתם בין בני הזוג דוקא בשעת התחברותם ובזמן ששוררת ביניהם אחדות ואמון הדדי מתוך הכרה שיתכן שבשעת משבר יהיה קשה להגיע להסכמות ויגרמו ויכוחים כגון "מי לוקח את החוט מאריך"
האם הסכם זה מומלץ
יש שטוענים שהסכם זה נותן שלוה לבני הזוג.
יש שטוענים שהסכם זה אינו רצוי לבני הזוג.
כעת נתיחס לצד ההילכתי של חתימה על הסכם לכבוד הדדי .
השאלה ההלכתית המרכזית בנושא זה הוא האם גט שניתן כתוצאה מסנקציות כלכליות דינו כגט מעושה והוא מבוטל . או שמא ו2 הצדדים הסכימו על הסנקציות הרי זה גט כשר שניתן מרצון .
להלכה  גט שניתן מאונס באופן שאנסוהו שלא כדין אינו גט. (להבדיל מקידושי אשה שנעשו בכפיית גבר).
לעתים בי"ד כופה את הבעל לתת גט ובגמרא מדובר שהאשה טוענת שבעלה מגעיל אותה (טענת מיאוס) או שאין לו כח גברא ואז כופין את בעלה להוציאה וכן פסק הרמב"ם בהלכות אישות פרק יד הלכה ח
 
האשה שמנעה בעלה מתשמיש המטה היא הנקראת מורדת, ושואלין אותה מפני מה מרדה, אם אמרה מאסתיהו ואיני יכולה להבעל לו מדעתי כופין אותו להוציא לשעתו לפי שאינה כשבויה שתבעל לשנוי לה, ותצא בלא כתובה כלל וכו'
 
וכן סובר הרשב"ם מובא בראש למסכת כתובות פ"ו סימן לד' חבר הרבנות הראשית הר' יוסף קאפח עשה מעשה וכפה על הבעל גט באופן הזה .
החולקים:ר"ת והרא"ש
הרשב"א והר"ן נחלקו (בסימן ע"ז בחלק אה"ע)
וסיכם הרא"ש שו"ת (מג,ו)- למה נכניס ראשנו בין הרים גדולים לעשות גט מועשה שלא כדין ולהתיר אשת איש... וכל המעשה בטענה זו מרבה ממזרים בישראל
למעשה נוהגים בתי הדין בימינו  כדעת הרא"ש שבטענת מיאוס וחוסר תפקיד לא פוסקים כפיית גט או חיוב גט.
 
הדרך היחידה לכפיית בעל לתת גט היא א"כ מה שהביא הבית יוסף אה"ע. קל"ד
כתב ה"ר מיימון נואר שנשאל על ראובן שקנס עצמו במאה זהובים לאדון העיר אם יחזיר את אשתו ולא יגרשנה ואחר כך גירשה בביטול כל מודעי והשיב לא אמרינן גט מעושה אלא בשכפוהו שלא מדעתו בדבר שאינו רוצה לעשות וכפוהו עד שעשה או הפחידוהו להפסידו אם לא יגרש אבל בנדון זה שהוא חייב עצמו במה שהוא רוצה לעשות אין זו כפייה שכל זמן שהוא מגרש ברצונו מגרש ואע"פ שאין בידו להחזירה אם לא יפסיד לא הוה ליה אונס שזה רצונו היה מתחלה לגרש וברצונו הוא מגרש והקנס שעשה ברצונו עשאו לחזק עצמו לגרש ולא הוה ליה אונס וכו'
 
ועוד נזכר ובבית יוסף (קנ"ד בסופו) שו"ת הריטב"א סימן צ"ו תשב"ץ שו"ת ח"ד סימן מ'
נמצנו למדים שהאונס לנתינת גט שהגיע לאדם מחמת התחיבות שנטל עליו אינו נחשב לאונס ואנו רואים גט זה כנותן מרצונו כיון שמעצמו נתחייב בזה.
מאידך הרשב"א כתב בנד"ד דהוי גט מעושה (שו"ת ח"ד סימן מ')
לצטט
להלכה פסק השו"ע בשו"ע אה"ע קלד ה'
ואילו הרמ"א
וכבר פסק בית הדין הרבני הגדול לערעורים את          בשנת תשט"ז (פסד"ר ח"ב) שיש לחוש לגט מעושה אם הבעל יתחייב לשלם קנם
ואילו החזו"א הלכ' גיטין צט' ג פסק שאין זה גט מעושה, אפילו אם נתחייב בקנס אם לא נתן הגט כי אינו שונה מאדם שנותן גט מפני שאינו רוצה להפטר מלשלם שאר וכסות שיצאו לא נחשב כגט מעושה
ובערוך השולחן (אה"ט כג'-כו') אימא שכל שבשעת הכפיה לא הזכירו במפורש שהכפייה הוא בעבור גט אז זה גט מעושה.
לענ"ד כדאי לתקן את הנוסח הנ"ל באופן שלא ייזכר לזוג הקנס אלא התחיבות לתשלום מזונות מגדולים כפי שהציע הגרז"נ גולדברג ראש כולל חלקת מחוקק ומבלי להזכיר את התלות באי נכונות הבעל לתת את הגט
את חו"ד הרב זינגר טרם קיבלתי ואז חושבני שהוא יוצר אתכם קשר.
 
עד כאן לתשובת הרב אברהם משיח גבעת שמואל.
 
 
מתווך דירות תושב רמת הדר, עובד כשכיר בחברת תווך. במסגרת עבודתו  נשלח לסקור בית שהוצע למכירה. תפקיד המתווך לעמוד על צרכיו של בעל הדירה מבחינת נחיצות המזומנים עבורו וכן עוד פרטים המסייעים לסגור עסקה בין בעלי הדירה לרוכש פוטנציאלי. משנוכח לדעת כי הבית מוצע במחיר מציאה, החליט לסגור את העסקה בינו, לבין בעלי הדירה, ואילו לבעלי חברת התווך  דווח כי הבעלים מצאו קונה לדירתם.
 
עפ"י השו"ע קפ"ג סימן א' הבית אומנם שייך למתווך ואף שנהג שלא ביושר, מכ"מ רכישת הדירה נעשתה מכספו, וא"א להוציא מידיו, אלא שלא יקבל משכורת על הזמן שהשקיע בטיפול בדירה זו.
 
עד כאן לתשובת הרב אברהם משיח
בית כנסת היכל רחמים
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
בי"כ היכל רחמים –חתימה של בני זוג על הסכם לכבוד הדדי
 
לכבוד הרב המרא דאתרא מוה"ר יעקב יוסף זינגר
 
יש לי 3 ילדים בוגרים מתוכם שניים נשואים. הבן הקטן עבר גיל 30 ולאחרונה הכיר בחורה אמריקאית ונראה שהענינים רציניים .בינתיים עלתה סוגית של חתימה על הסכם ממון וכיון במקור אני בא מארה"ב ,אני יודע כי הסכם זה מקובל אולם עורך הדין של משפ' הכלה רוצה להחתים את הבן על הסכם למניעת עיכוב מתן גט כפי הנוסח של המצ"ב...
השאלה הופנתה לרב יעקב יוסף זינגר רב ואב"ד דגבעת שמואל.
 
כתיבת התשובה ע"י הרב אברהם משיח גבעת שמואל.
לכבוד...
בית כנסת היכל רחמים גבעת שמואל
א.נ.
 
למעשה מדובר בהסכם הידוע בארץ בשם "הסכם לכבוד הדדי" והוא נועד לסייע לבני הזוג להיפרד , באופן שלא יגרמו עיכובים במתן הגט עקב נסיונות להתיש או להכאיב לצד השני, ע"י הטלת סנקציות.
 בבסיס הענין ההסכם נחתם בין בני הזוג דוקא בשעת התחברותם ובזמן ששוררת ביניהם אחדות ואמון הדדי מתוך הכרה שיתכן שבשעת משבר יהיה קשה להגיע להסכמות ויגרמו ויכוחים כגון "מי לוקח את החוט מאריך"
האם הסכם זה מומלץ
יש שטוענים שהסכם זה נותן שלוה לבני הזוג.
יש שטוענים שהסכם זה אינו רצוי לבני הזוג.
כעת נתיחס לצד ההילכתי של חתימה על הסכם לכבוד הדדי .
השאלה ההלכתית המרכזית בנושא זה הוא האם גט שניתן כתוצאה מסנקציות כלכליות דינו כגט מעושה והוא מבוטל . או שמא ו2 הצדדים הסכימו על הסנקציות הרי זה גט כשר שניתן מרצון .
להלכה  גט שניתן מאונס באופן שאנסוהו שלא כדין אינו גט. (להבדיל מקידושי אשה שנעשו בכפיית גבר).
לעתים בי"ד כופה את הבעל לתת גט ובגמרא מדובר שהאשה טוענת שבעלה מגעיל אותה (טענת מיאוס) או שאין לו כח גברא ואז כופין את בעלה להוציאה וכן פסק הרמב"ם בהלכות אישות פרק יד הלכה ח
 
האשה שמנעה בעלה מתשמיש המטה היא הנקראת מורדת, ושואלין אותה מפני מה מרדה, אם אמרה מאסתיהו ואיני יכולה להבעל לו מדעתי כופין אותו להוציא לשעתו לפי שאינה כשבויה שתבעל לשנוי לה, ותצא בלא כתובה כלל וכו'
 
וכן סובר הרשב"ם מובא בראש למסכת כתובות פ"ו סימן לד' חבר הרבנות הראשית הר' יוסף קאפח עשה מעשה וכפה על הבעל גט באופן הזה .
החולקים:ר"ת והרא"ש
הרשב"א והר"ן נחלקו (בסימן ע"ז בחלק אה"ע)
וסיכם הרא"ש שו"ת (מג,ו)- למה נכניס ראשנו בין הרים גדולים לעשות גט מועשה שלא כדין ולהתיר אשת איש... וכל המעשה בטענה זו מרבה ממזרים בישראל
למעשה נוהגים בתי הדין בימינו  כדעת הרא"ש שבטענת מיאוס וחוסר תפקיד לא פוסקים כפיית גט או חיוב גט.
 
הדרך היחידה לכפיית בעל לתת גט היא א"כ מה שהביא הבית יוסף אה"ע. קל"ד
כתב ה"ר מיימון נואר שנשאל על ראובן שקנס עצמו במאה זהובים לאדון העיר אם יחזיר את אשתו ולא יגרשנה ואחר כך גירשה בביטול כל מודעי והשיב לא אמרינן גט מעושה אלא בשכפוהו שלא מדעתו בדבר שאינו רוצה לעשות וכפוהו עד שעשה או הפחידוהו להפסידו אם לא יגרש אבל בנדון זה שהוא חייב עצמו במה שהוא רוצה לעשות אין זו כפייה שכל זמן שהוא מגרש ברצונו מגרש ואע"פ שאין בידו להחזירה אם לא יפסיד לא הוה ליה אונס שזה רצונו היה מתחלה לגרש וברצונו הוא מגרש והקנס שעשה ברצונו עשאו לחזק עצמו לגרש ולא הוה ליה אונס וכו'
 
ועוד נזכר ובבית יוסף (קנ"ד בסופו) שו"ת הריטב"א סימן צ"ו תשב"ץ שו"ת ח"ד סימן מ'
נמצנו למדים שהאונס לנתינת גט שהגיע לאדם מחמת התחיבות שנטל עליו אינו נחשב לאונס ואנו רואים גט זה כנותן מרצונו כיון שמעצמו נתחייב בזה.
מאידך הרשב"א כתב בנד"ד דהוי גט מעושה (שו"ת ח"ד סימן מ')
לצטט
להלכה פסק השו"ע בשו"ע אה"ע קלד ה'
ואילו הרמ"א
וכבר פסק בית הדין הרבני הגדול לערעורים את          בשנת תשט"ז (פסד"ר ח"ב) שיש לחוש לגט מעושה אם הבעל יתחייב לשלם קנם
ואילו החזו"א הלכ' גיטין צט' ג פסק שאין זה גט מעושה, אפילו אם נתחייב בקנס אם לא נתן הגט כי אינו שונה מאדם שנותן גט מפני שאינו רוצה להפטר מלשלם שאר וכסות שיצאו לא נחשב כגט מעושה
ובערוך השולחן (אה"ט כג'-כו') אימא שכל שבשעת הכפיה לא הזכירו במפורש שהכפייה הוא בעבור גט אז זה גט מעושה.
לענ"ד כדאי לתקן את הנוסח הנ"ל באופן שלא ייזכר לזוג הקנס אלא התחיבות לתשלום מזונות מגדולים כפי שהציע הגרז"נ גולדברג ראש כולל חלקת מחוקק ומבלי להזכיר את התלות באי נכונות הבעל לתת את הגט
את חו"ד הרב זינגר טרם קיבלתי ואז חושבני שהוא יוצר אתכם קשר.
 
עד כאן לתשובת הרב אברהם משיח גבעת שמואל.
 
בס"ד
לכבוד הרב משיח בית כנסת נאוה תהילה שכונת בית וקאנטרי גבעת שמואל
 
שמי... ולפני כ5 שנים עברתי הדרכת חתנים אצל הרב. כשנה לאחר הנישואים פנינו אני ואשתי אליך, כי היינו בלחץ שלא נכנסנו להריון (אשתי הפילה בתחילת הנישואים וחששנו שיש לזה קשר) והרב אמר לנו לא לעשות שום בדיקה ושום טיפול וב"ה נולדה לנו בת.
כפי הידוע לרב, ההורים שלי ושל אשתי, גרים בסמיכות בגבעת שמואל ובמרחק רגלי בפ"ת. ומצד אחד זה טוב כי אין את הדילמה הקורעת היכן להיות בחגים, מאידך אצלנו זה בדיוק הפוך ההורים רוצים שנבוא אליהם ומחשבנים שעות וארוחות שהיינו בכל צד ולמה זה חשוב שנבא לערב חג אצלם ולמה הצד השני יכול להסתפק רק בארוחת הבוקר.
כל חג זה למה, ולמה ולמה, ממש סיוט. מה עושים?
תשובת הרב אברהם משיח בית כנסת נאוה תהילה בית וקאנטרי גבעת שמואל
שלום רב
אני מרשה לעצמי לטפוח על השכם בכך שהדרכת החתנים הכוללת פרק בהלכות הורים מוכיחה את עצמה ואתם זוג מבוקש אצל ההורים וכמובן מזל טוב להולדת הבת (גם אם באיחור).
יש לי ללמד זכות גם על ההורים שאוהבים אתכם ומעוניינים בחברתכם. לא כל זוג זוכה שההורים קונים לו דירה חדשה ומכונית אך עם כל הרצון לתת כנראה שיש להורים נטיה לנהוג בכם מנהג  עד שאין הם שמים לב שאתם כזוג מחליטים באופן עצמאי על רצונותיכם.
אינני אומר להתעלם מרצון ההורים, אך הניסיון לרצות את ההורים מביאה לעיתים למצב סבוך שאף אחד לא מקבל את מה שהוא חושב שמגיע לו ומכאן התסכול.
אינני רואה דרך אחרת מלבד לנהוג באופן כדלקמן:
  1. עליכם להחליט מה בדיוק אתם רוצים לעשות בחג, היכן להיות, כמה זמן, היכן אוכלים, היכן נחים.
  2. לאחר שתגיעו לעמק השוה על הסידור הנח לכם, עליכם פשוט להכתיב להורים את החלטתכם עדיף שלא באופן פרונטאלי אלא בהודעת s/m/s או במייל.
  3. כל בן זוג  מודיע להורים שלו, כי ההחלטה נתקבלה בלשון רבים. כך החלטנו כך סיכמנו
  4. אולי ההורים יופתעו בהתחלה וינסו להתווכח אך אין לסטות  בשום פנים ואופן ממה שהוחלט (למעט שינוי החלטה המוסכמת על שניכם במקרים חריגים).
  5. מסר חד משמעי בבסיס של חזית אחידה יתקבל ב"ה ואתם תופתעו כמה נעים להיות אצל ההורים
  6. בהצלחה
                   עד כאן לתשובת הרב אברהם משיח בית כנסת נאוה תהילה שכונת בית וקאנטרי גבעת שמואל