header

_/
_
2.
הצצה לעבודתו של המבקר הפנימי בעירית גבעת שמואל

אחת מהפעולות שנקטו חיילים דתיים לרומם את האוירה או להקל על תנאי השרות הייתה "תחמון" המפקד החילוני. הלה עמד נבוך נוכח "הלכות" שנוצרו יש מאין אשר הסבירו נימקו והטעימו מדוע החיילים הדתיים פטורים ממחויבויות ותורנויות, אשר היו מנת חלקם של שאר החיילים.
תפילה במניין, ספירת העומר, סליחות, שנת שמיטה, תענית דיבור/ציבור, חוה"מ, היו מילות קסם אשר השאירו את החיילים החילונים פעורי פה נוכח "קומבינות" שהשיגו חבריהם הדתיים. לאחר הצבא פנה כל איש לדרכו, מגזר עסקי או ציבורי או שמא לפוליטיקה. אך העיקרון של ניצול חוסר התמצאות בהווי הדתי נשאר ואף העצים.
תרשו לי להציג דוגמה אמיתית מהחיים, באופן בו מועצה "דתית" מסבירה הוצאת כספי ציבור לאדם חילוני, בשם מר דוד שרוני שהינו מבקר פנימי בעיריית גבעת שמואל, ואשר נדרש לערוך ביקורת בספרי המועצה הדתית בגבעת שמואל לשנת 2016.
מדובר בשלשה מסמכים : 1. דו"ח ביקורת של המבקר.
2. מכתב תגובה, מאת יו"ר המועצה הדתית.
3. הסבר המועצה הדתית.
1הזמנה לישיבה.jpg
 תוכן.png
 
 
 
 
3דף בקורת.jpg'3דף בקורת.jpg
4הבהרות.jpg
'4הבהרות.jpg
5נספח2.jpg
'5נספח2.jpg''5נספח2.jpg
 
1. כ 50% ממכתב התגובה של המועצה הדתית לרוממות הביקורת וטוהר המידות וכן כיצד חורטת על דגלה את מסקנות המבקר ואת נכונותה לשיתוף פעולה, (סע' 1, 2, 3, 4, 6, 7, הערה לסיכום. במכתבו של יו"ר המועצה). כיצד מתיישבת תגובה זו עם הפעולות בשטח אשר דחו את בקורת המבקר משנה לשנה בתואנות שונות עד שלבסוף נערכה בקורת על דוחות 2016 רק בסוף 2018 והמסקנות התפרסמו ב 2019, כך שיו"ר המועצה האנטי דתית מתנצל כי אינו זוכר.

2. מינוף הביקורת לצורך גזירת "קופון"- המועצה הדתית כל כך נפעמת מהביקורת ולכן מחליטה להעסיק חבר מפלגה נוסף שיקבל משכורת מקופת הציבור בתואנה של תוספת ביקורת עפ"י נהלים ממשלתיים. למותר לציין שמכרז הנדרש בחוק לא נעשה , כי יש "הסכמה" שרק איש מפלגה הוא הכי מתאים.

3. תרבות תורנית- זהו הטיעון האולטימטיבי המצדיק כל הוצאה באשר היא. המילה "תרבות" מייצגת מושג ערטילאי של קידמה. רמה מוסרית גבוהה, ומעל לכל פחד להתעסק בה כי מי רוצה להיות מוצג כתוקע מקלות בגלגלי התרבות.
גם אחותה "התורנית" מהווה מעלה מיוחדת העולה לאין ערוך על שרותי דת בנאליים ככשרות וערוב.
כך או אחרת שילוב שתי המילים מהווה מקור תקציבי לכל הוצאה וכך מנצלת המועצה את הסעיף "ומלבישה" אותו על 70% מהוצאות עליהם דיבר המבקר. ראה במסמך 3 העוסק ב"הסברים" של המועצה.
עלי לציין כי גם העירייה מעסיקה כ 2 עובדים האחראים על הווי ותרבות . עובדה המייתרת את משרת מנהל אגף תרבות תורנית במועצה האנטי דתית , משרה ללא תקן לחבר מפלגה נוסף.
הוצאות תרבות תורנית קפצו מ-280,000 ש''ח בשנת 2011 לסכום של 750,000 ש''ח בשנת 2017 עליה של 300%  לצפיה בנתוני תרבות תורנית במשך השנים
בואו נבחן מקצת הוצאות עליהם דווח כי הם "תרבות תורנית".
תשלום סך 3,000 ש''ח לחברת צילום "קליפת נוגה" - מהסבר המועצה מתברר כי הסכום כולל בתוכו לא רק צילום אלא תשלום לרב אוסטרוף ולרב אמסלם אשר נבחרו ל"האדיר את מורשת גדולי יהדות ספרד ומזרח".
האם חלילה מדובר במצב בו הרבנים עצמם משיקולי מס לא מקבלים כסף באופן ישיר אלא רק נותנים חשבונית עבור הרצאה באמצעות אחד הספקים ?! ואם ברצונכם ללמוד מהי קליפת נוגה במונחי קבלה ומיסטיקה עליכם להשתתף בשיעור אחד של "קבלה" שהמועצה בחרה לשלם עליו 1,000 ש''ח, לא פחות!!!
וכאן הערה למבקר, מר דוד שרוני הנכבד: גם אם אתה לא מבין ב"קבלה" ואף שיעורי תנ"ך הינם סימן שאלה (עיין בהערה לגבי שיעוריו של דורון איזנטל) בשבילך וכל שכן כשמדובר "באימון כושר אישי" לפחות תתמקד בעלות לשיעור ולפחות תשווה בין עלות השיעורים וכמה משתתפים היו אם בכלל.

4. המועצה אינה מסתפקת ברבנים מתוצרת מקומית כגון הרב שמואל יניב שליט"א (12,500 ש''ח עבור הנחיה ) אלא מיבאת רבני חיזוק עבור הבורגנים חסרי האמונה בישוב, והפעם נבחרה כמו בכל שנה ישיבת הר אמור(= אהבה עפ"י הבנת המבקר). והעלות 23,000 ש''ח.

5. במסגרת "תרבות תורנית" רוכשת המועצה חוברות שנכתבו ע"י הרב בכר לזכרו של רב הישוב. הנהלים קובעים כי עד 3000 אין צורך במכרז אולם המועצה "שוכחת" כי תשלום עבור 100 חוברות הסתכם ב 6,510 ש''ח.אשר חולק ל 2 המחאות, סגולה בדוקה לחמוק מעיני המבקר. והערה למבקר-האם 65 ש''ח לחוברת נשמע סביר ?

6. שירי נשמה עם הזמר אברימי רוט- גם אם המבקר אינו מאמין בהימצאות נשמה, והצורך לשיר לה שירים, אך עליו לשים לב שהמועצה מזמינה את האמן הנ"ל כל שנה בטענה שהינו "ספק יחיד".
זמר שהוא ספק יחיד- אתם צוחקים עלינו.
שולי רנד, חנן בן ארי, ישי ריבו, עמיר בניון, ארז לב ארי, יונתן רזאל ועוד אחרים המרכיבים בן רגע פלייליסט ישראלי יהודי. יש כאלה שנשמתם מעדיפה לשמוע את האומנים שבשלוב קל של ציטוט מן המקורות הופכים ליקירי המגזר - את עומר אדם עם "מודה אני" או רמי קלינשטיין עם "מתנות קטנות" גם שלומי שבת יכול עם השיר "מלוא כל הארץ כבודו".

7. התקנת מצלמה במקווה שי עגנון- מדובר במצלמת אינטרקום שנועדה לודא שהעומדת בפתח המקוה הינה גברת המעונינת לטבול.
ועבור מצלמה זו שילמה המועצה 9,243 ש''ח. לא נשמע סביר אלא אם כן הותקנו עוד מצלמות, ואם כן, יש רק לקוות שאינן מסכנות את פרטיותן של הנשים הבאות בשערי המקווה.

8. שכירות אולם אירועים בית כנסת נוה שמואל- עפ"י הסכם שיש למח' נכסים בעיריה עם בתי הכנסת, יכולה המועצה להשתמש באולם בית כנסת אשר נבנה על שטח ציבורי לצורך ציבורי ללא תמורה. ואמנם מבקר העיריה מר שרוני קובל על כך שהאולם נשכר בתשלום. מה שמבקר "לא יודע" זה שהאולם שייך לבית הכנסת של ראש העיר ומיותר להוסיף דבר.


9. מס' נקודות אחרונות לסיום הביקורת על ה"ביקורת".
   א. המבקר הפנימי של עירית גבעת שמואל הינו מינוי של סגן ראש העיר והאחראי על אגף הכספים בעיריה הממונה על הביקורת הפנימית. האחרון מודע לכשלים שיש בעריכת ביקורת בעניני דת על ידי מי שאינו מבין, ואף העדיף להתעלם משיתוף פעולה שהציע הח"מ ע"מ לחשוף את סעיפי התקציב החשודים בהתנהלות לקויה.             לחץ לקבלת סכום פגישה
  המבקר מעיר על הוצאות קטנות הנופלות מ3,000 ש''ח כאשר הוא יודע את התשובות שיקבל בגינן. מדוע המבקר אינו בודק את הסכומים הגדולים, המרכיבים הוצאה מפלצתית של 750,000 ש''ח. מדוע להתעסק בסכום לא מהותי של 368 ש''ח עבור מסגרת, מדוע אין כתבי כמויות לשיפוץ המקוואות, תופעה ידועה היא שכאשר מציינים מחיר כללי ולא מחיר מפורט עבור כל פעולה זה פתח לשחיתות.
       לא על כל דבר צריך מכרז פומבי ואף לא נדרוש מכרז זוטא, אבל לפחות ספר לנו על הקריטריון שלפיו משלמים לכל מרצה, והאם יש מעקב אחר מספר המשתתפים.
       האם הביקורת מגמתית ?
כן, כך נראית העיירה שלי...

מוגש כשרות לציבור מטעם הרב אברהם משיח, תושב גבעת שמואל מוסמך לרבנות עיר ורואה חשבון.

איך זה מתבטא בדוחות הכספיים

חזרה לתפריט הראשי
  
אם ברצונך להגיב
 
ניתוח דוחות כספיים של המועצה האנטי דתית גבעת שמואל
 
כיצד מוליכים שולל את המבקר הפנימי בעיריית גבעת שמואל
 
לקבלת דוחות כספיים המלאים של המועצה האנטי דתית
 
אודות הרב אברהם משיח, רו"ח
 
חזרה לראש הדף