header
בית כנסת אברהם יגל- הרב יעקב יוסף זינגר- הרב אברהם משיח
 
 
מתווך דירות העובד בחברת אנגלו סכסון נשלח לסקר בית שהוצע למכירה . כיון שהיה צריך ג"כ לקנות בית, והבית היה במחיר מציאה החליט לסגור את העסקה בינו לבין בעלי הדירה ואילו  לבעלים דיווח כי הבעלים מצא קונה לדירתו .
 
לפי פסיקת השו"ע קס"ג ס"א הבית אמנם שייך למתווך ואף שהוא נהג שלא ביושר עכ"פ כיון שברכישת הדירה נעשתה מכספו הרי שא"א להוציא מידיו אלא שלא יקבל משכורת על הזמן שהשקיע בטיפול בדירה זו.
 
 
עד כאן לתשובת הרב אברהם משיח בית כנסת אברהם יגל.
 
 
 
בית כנסת אברהם יגל- הרב יעקב יוסף זינגר- הרב אברהם משיח
 
תושב גבעת שמואל רכש משקפיים בחנות אופטומטריה השייכת אף היא לתושב בגבעת שמואל.
המוכר בחנות הודיע לו חגיגית כי יש אחריות על העדשות ובכל מקרה של שבר זכאי הלקוח לקבל עדשות חדשות.
לאחר זמן נשברה עדשת ימין, ומשהגיע לחנות נתבשר על ידי בעלי החנות כי אינו זכאי לקבל עדשה בחינם, מחמת שנעשתה טעות במכירה וכי המוכר המקורי היה שכיר שלא ידע את המחיר האמיתי של המסגרת, ולטענת בעלי החנות הוא הפסיד ממילא במכירה הזאת. ועל כן אינו חייב באחריות, אלא אם כן תושלם יתרת המחיר.
תושב הגבעה מודה שהמשקפיים מסוג בי פוקל נמכרו במחיר הנופל ממחיר הרגיל עבור משקפיים מסוג זהה.
   הצדדים פנו לרב הישוב הרב יעקב יוסף זינגר שליט"א, אשר הפנה את הצדדים לרב אברהם משיח לשם כתיבת תשובה.
לכאורא טוען המוכר כי יש אונאה במחיר.
האם בפנינו עומד מקרה של אונאה
המשנה ב"ב פג:  מונה סוגים של אונאה.
1. אי זהות בחפץ- כגון אם ביקש לקנות כסא וקיבל שולחן. שני הצדדים יכולים לחזור בהם ואף שנעשה בשוגג ואף ששולחן שווה יותר מכסא.
     במקרה דנן סוג זה של אונאה אינו רלוונטי.
2. אי התאמה בטיב- כגון שהזמין ספה וקיבל ספה שבורה וכאן המתאנה רשאי לחזור בו אם א"א במתן תרופה ע"י המוכר כגון תיקון.
      __ 2 הצדדים מסכימים שניתן מוצר בר שימוש ולפי דרישות הקונה.
3. עוד סוגים של אונאה אינם רלוונטיים.
וא"כ נותרה לנו רק בעיית הדמים שכן טוען המוכר ש"המשקפיים נמכרו בפחות משווים ויש הפרש של שתות בין מחיר ששולם למחיר האמיתי.
מאידך טוען הקונה כי המשקפים נמכרו ב SALE וא"כ אף שהדמים מודיעים ששילם עבור מוצר שאינו מצוי במדף בימים רגילים במחיר הקניה מכ"מ זו היתה תקופה של הנחת מחיר.
   נוהג שמוצרים נמכרים בחנות בפחות משווים הרגיל כי המוכר זקוק למזומן או שרוצה להיפטר ממלאי מת, ובמקרה כזה לא שייך אונאה במחיר המביאה לביטול המקח.
וזה לשון שולחן ערוך חושן משפט סימן רכז סעיף ט':
 במה דברים אמורים, בשלא נשתנה השער. אבל אם נשתנה השער ומפני כך רוצה לחזור בו, אינו רשאי. הגה: אמר המאנה שנשתנה השער, ומתאנה אומר שלא נשתנה, על המתאנה להביא ראיה, דדרך השערים להשתנות תמיד (מרדכי ס"פ המדיר). וכן אם מכר מפני דוחקו, וזלזל במכירתו יותר מכדי שהדעת טועה, שניכר שמפני דוחקו הוצרך לזלזל, אינו יכול לחזור, דידע ומחיל.
ולכן אומרים שאמנם המוכר ידע את מחירה האמיתי של המסגרת אלא שהסכים למוכרה בהנחה ניכרת.
באשר לטענה כי הפועל השכיר לא ידע את המחיר האמיתי, לענ"ד טענה זו דינה להידחות על הסף, מכיוון שאין הבדל בין בעל החנות לשלוחו ואף אם נעשתה טעות שומה, על בעל החנות לספוג את ההפסד.
 
אם ה' לא ישמור עיר שוא שקד שומר. הדעת אינה סובלת כיצד נכנסים מחבלים ופוגעים ב 6 חיילי הנדסה קרבית ויוצאים כלעומת שבאו. אין זאת כי גם עיני בשר ודם המצוידות באמצעי ראיה מתוחכמים לא יוכלו להבחין במה שמכסה ה' מעיניהם.
עד כאן לתשובת הרב אברהם משיח ישיבת מרכז הרב.
 
 
 
 
 
תושב גבעת שמואל הזמין מיטות + מזרונים עבורם שילם מראש. כשהגיע המוביל נוכח שהמזרונים לא היו מסוג "פולירון מסדרת המזרן הכחול לשינה רצופה" אלא מסוג פשוט. בשיחת בירור עם בעל החנות היתמם האחרון, שלא נכתב בהזמנה שמדובר במזרון פולירון. התושב הערים על המוביל והורה להכניס לביתו כורסת נוחות ששווייה אלפי שקלים, בתוספת למיטות ולמזרונים.
השאלה היא מתי ובאיזה מקרה רשאי אדם לעשות דין לעצמו
 תשובה
הפנוי האלים בעמונה והפגיעה בכבודן של בנות מעורר תהיה שמא מותר היה לעשות דין ולהתנגד בצורה פעילה יותר ובודאי שישבו על המדוכה בנושא זה ומכ"מ נפנה לעניינינו.
 
הגמרא בבא קמא דף כ''ז איתא שמותר לאדם לעשות דין לעצמו ולהוציא מהמזיק את ההפסד שגרם והגמ' משתמשת  בביטוי שמותר לשבור שיניו ,אמנם בראשונים יש מחלוקת האם הכוונה שמותר לקחת ממנו בכח או שמא עליו להמתין ולתבוע את שלו כדין.
השולחן ערוך פסק  כגישה ראשונה חושן משפט סימן ד' סעיף א ' שאין דורשין מאדם לעמוד בשעה שנוטלים את ממונו ומותר לו להוציא בכח את שלו "את שלי אני נוטל".
מה הדין כאשר הנגזל יכול להשיב את הפסדו באמצעות גניבה –בהלכה הנ"ל נפסק שאם אדם רואה רכוש שנגנב ממנו ביד חבירו מותר לו לקחתו בחוזקה , אולם אם רוצה להיכנס לרשות חבירו הנ"ל ולקחת לו חפץ אחר כערבון להחזרת רכושו הרי זה מעשה גניבה העומד בפני עצמו על פי הגמרא בבכורות שבה רואים שר' הונא הפסיד את חביות היין שלו כיון שלא שילם לפועלו את משכורתו אף על פי שהפועל היה גונב ממנו באופן קבוע, ומכל מקום כיון שהשלמת החסר לא היה באותו חפץ שנגזל ממנו ,שוב נחשבת הפעולה כגנבה לכל דבר.
לפיכך כאן ברור שאסור היה ליטול את כורסת הנוחות ועל פי דין תורה צריך להחזירה.
יתכן גם שהנפגע מההערמה זו אינו בעל החנות אלא המוביל, דבר שבודאי מקשה על המצב ומצריך אף התנצלות.
 
הרב אברהם משיח בית כנסת אברהם יגל.
 
 
 
לכבוד הרב אברהם משיח בית כנסת אברהם יגל שכונת בית וקאנטרי גבעת שמואל
 
אני מורה למוסיקה ובעלת גישה לעיצוב. ביתי מעוצב לפי טעמי בהשקעת זמן (וגם כסף) ומאוד נוח לי בו. אני משקיעה גם בבגדי הילדים ובכל דבר שאני עושה מבחינה אסטטית. גם בפורים אני משקיעה במשלוחי מנות בטוב טעם כדי לקיים את המצווה בהידור רב אבל לצערי הרב נגרמת לי עוגמת נפש וכעס מאחר ומשלוחי המנות שאני מקבלת גורמים לי למפח נפש אכזבה ותסכול.
האם אני לא אמורה לשמוח בחג מדוע יש מצוה כל כך בעייתית?
 
תשובת הרב אברהם משיח אברהם יגל גבעת שמואל בית כנסת שכונת בית וקאנטרי
 
צר לי שמצווה גורמת לצער, ואדרבה מצבה שמביאה לצער כה רב כפי שאת מתארת, נכנסת לגדר "מצטער פטור" ו"במקום צער לא גזרו רבנן".
מקור מצות משלוחי מנות מדרבנן ונהוג לתת אוכל בפורים למעוטי יכולת. כיום שולחים מנות לחברים ושכנים ואף שיוצאים ידי חובה מכל מקום עדיף לתת יותר צדקה לעניים מאשר לפאר את משלוחי המנות.
משלוח מנות מינימאלי כולל שתי סוגים של מאכל, דא עקא שבעל חוש אסתטי מפותח מעצב את המשלוח בקנה מידה של  ס"מ מעוקב והדבר מצריך זמן והשקעה כספית ניכרת ומכאן התקשרות לתוצר הסופי המביאה לצער כאשר ההיזון החוזר אינו עולה בקנה אחד עם הציפייה.
מה עושים?
נלע"ד שאין להתקשר כ"כ למשלוחי המנות, נסי לבנות משלוח מנות פחות מושקע. אין זה אומר שמשלוחי המנות אמורים להיות כולם באופן אחיד אך רובם צריכים להיות וודאי פחות מושקעים.
אם תרגישי קשה עם הירידה באיכות המישלוחים, אולי תשקלי לנסוע בפורים לקרובי משפחה להיפטר מהדרישות שיש לעצמך מהכנת משלוחי מנות (בכל מקום תוכלי לקיים את המצווה). כך תיפטרי מהמתח הכרוך במשלוחי מנות מעוצבים ותרויחי יותר זמן איכות עם בעלך וילדיך.
מבחן זה יאפשר לך להיווכח למי בדיוק חסרים משלוחי המנות שלך.
ואם בכל זאת תישארי בבית בפורים עלייך להימנע מלהיכנס ללחץ מיותר בכל הנוגע למשלוחי מנות כגון:
  1. הגבלת ההוצאה הכספית לכל משלוח.
  2. לבנות משלוחי מנות שיתחרו על המקום ה5 בלבד.
  3. לשלוח משלוחי מנות מעוצבים כך לאנשים שיחזירו לך במישלוח מעוצב משלהם.
  4. פורים שמח.
עד כאן לתשובת הרב אברהם משיח בית כנסת אברהם יגל בית וקאנטרי גבעת שמואל
 
  -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

שאלה לכבוד הרב אברהם משיח, מרח' יוני נתניהו 4 גבעת שמואל,
לגבי ביטול נסיעת מונית.
 
הזמנתי מונית וקיבלתי אישור שהמונית תגיע תוך 5 דקות . כמו כן נקבע מחיר לנסיעה בגובה 175  ₪.
ועד שחיכיתי ברחוב יצא  שכן  מחניון הבניין והציע לי טרמפ .
 
נהג המונית התקשר כעבור 25 דקות ואמר שאני צריכה לשלם את דמי הנסיעה.
האם אני חייבת לשלם?
 
תשובת הרב אברהם משיח, יוני נתניהו 4
לכבוד שכנתי .....מזל טוב להולדת הנכדה..וכו'
 
בשולחן ערוך חושן משפט הלכות שכירות פועלים סימן שלג נפסק בסעיף ח
 
 אמר לאומן: עשה לי דבר פלוני ואקחנו ממך, ועשאו האומן, ואחר כך אינו רוצה לקחתו, והוא דבר שאם לא יקחנו מיד, יפסיד, חייב.
 
יוצא לפי השו"ע שמאחר והזמנת את המונית , הרי שגם את התחרטת, הינך מחויבת לשלם.
 
אולם לענ"ד יש לעיין, אם אמנם דין השו"ע מתאים לנדון שבשאלה. עפ"י הנתונים, ההסכמה עם הסדרן בתחנת המוניות היה שהשרות יסופק תוך 5 דקות, בעוד שהמונית למיטב הבנתי מלשון השאלה הגיעה רק לאחר 25 דקות, כלומר נהג המונית הוא ששינה וכלל נקוט בידינו "כל המשנה ידו על התחתונה" .
 
ובמקרה זה הנך פטורה מלשלם.
 
פסיקת הרב הובאה לידיעת נהג המונית ,המתגורר בשכונת בית וקאנטרי ולהלן תגובתו:
 
לכבוד הרב משיח שלום,,,
הרב מכיר אותי מהשיעורים שנתן הרב ברחוב הנשיא ...
 
עלי לציין כי הגעתי ליעד תוך 7 דקות מהקריאה. לתומי חשבתי כי עלי לחכות, ולכן לא התקשרתי אלא משעברו 20-25 דק' מהקריאה, ולפיכך מגיע לי מלא הסכום.
 
להלן תוספת לתשובתו  של הרב אברהם משיח
לכבוד שכנתי היקרה..
אם אמנם המונית הגיעה תוך 5-10 דק' הרי שחלה עליך חובת תשלום.
ובאשר לגובה התשלום, נראה לענ"ד כי אין את צריכה לשלם את מלא הסכום, מאחר והנהג יכול למצוא לקוח אחר, וע"כ מעיקר הדין עליך לשלם לו רק עבור ההגעה לבנין ועבור המתנתו ,אך לא עבור נסיעה שלא עשה.
והפתרון הכי טוב הוא להגיע לפשרה עם הנהג.
 
עד כאן תשובת הרב אברהם משיח, יוני נתניהו 4 גבעת שמואל.
 
שאלה לכבוד הרב אברהם משיח, מרח' יוני נתניהו 4 גבעת שמואל,
לגבי ביטול נסיעת מונית.
 
הזמנתי מונית וקיבלתי אישור שהמונית תגיע תוך 5 דקות . כמו כן נקבע מחיר לנסיעה בגובה 175  ₪.
ועד שחיכיתי ברחוב יצא  שכן  מחניון הבניין והציע לי טרמפ .
 
נהג המונית התקשר כעבור 25 דקות ואמר שאני צריכה לשלם את דמי הנסיעה.
האם אני חייבת לשלם?
 
תשובת הרב אברהם משיח, יוני נתניהו 4
לכבוד שכנתי .....מזל טוב להולדת הנכדה..וכו'
 
בשולחן ערוך חושן משפט הלכות שכירות פועלים סימן שלג נפסק בסעיף ח
 
 אמר לאומן: עשה לי דבר פלוני ואקחנו ממך, ועשאו האומן, ואחר כך אינו רוצה לקחתו, והוא דבר שאם לא יקחנו מיד, יפסיד, חייב.
 
יוצא לפי השו"ע שמאחר והזמנת את המונית , הרי שגם את התחרטת, הינך מחויבת לשלם.
 
אולם לענ"ד יש לעיין, אם אמנם דין השו"ע מתאים לנדון שבשאלה. עפ"י הנתונים, ההסכמה עם הסדרן בתחנת המוניות היה שהשרות יסופק תוך 5 דקות, בעוד שהמונית למיטב הבנתי מלשון השאלה הגיעה רק לאחר 25 דקות, כלומר נהג המונית הוא ששינה וכלל נקוט בידינו "כל המשנה ידו על התחתונה" .
 
ובמקרה זה הנך פטורה מלשלם.

  פסיקת הרב הובאה לידיעת נהג המונית ,המתגורר בשכונת בית וקאנטרי ולהלן תגובתו:

לכבוד הרב משיח שלום
הרב מכיר אותי מהשיעורים שנתן הרב ברחוב הנשיא ...
 
עלי לציין כי הגעתי ליעד תוך 7 דקות מהקריאה. לתומי חשבתי כי עלי לחכות, ולכן לא התקשרתי אלא משעברו 20-25 דק' מהקריאה, ולפיכך מגיע לי מלא הסכום.
 
להלן תוספת לתשובתו  של הרב אברהם משיח
לכבוד שכנתי היקרה..
אם אמנם המונית הגיעה תוך 5-10 דק' הרי שחלה עליך חובת תשלום.
ובאשר לגובה התשלום, נראה לענ"ד כי אין את צריכה לשלם את מלא הסכום, מאחר והנהג יכול למצוא לקוח אחר, וע"כ מעיקר הדין עליך לשלם לו רק עבור ההגעה לבנין ועבור המתנתו ,אך לא עבור נסיעה שלא עשה.
והפתרון הכי טוב הוא להגיע לפשרה עם הנהג.
 
עד כאן תשובת הרב אברהם משיח, יוני נתניהו 4 גבעת שמואל.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                                 ***************************************************
 
 
בוררות וגישורים ונושאים כלליים
 
שאלה לרב אברהם משיח שכונת רמת הדר גבעת-שמואל.
 
אני מתקרב לדת. אני משתדל להניח תפילין כל יום ולהתפלל. אשתי מאידך, מתקשה מאוד לקבל שאני לא נוסע בשבת. אמנם היא שומרת על דני המקווה וכשרות אבל בשבת קשה לה לשבת בבית עם הילדים, היא מרגישה חנוקה. עלי לציין שאשתי עובדת במשך השבוע בתפקיד ניהולי  במרכל המשפחתי בגבעתיים, ואני מבין את הרצון שלה ל"התפרק" בשבת. מאידך, איני יכול לנסוע בשבת. האם לא נותר אלא להתגרש.
 
תשובת הרב אברהם משיח שכונת רמת הדר גבעת-שמואל.
 
א. היקר מאד.
   אני מאחל לך הצלחה במסלול החדש. תהליך חזרה בתשובה הנו קשה מאד. ויהי רצון שה' יהיה בעזרך.
כשאחד מבני הזוג מתחזק, הגרעין המשפחתי סובל טלטלה עזה. הדבר קשה כשבת הזוג מתחזקת אולם קשה שבעתיים כשהבעל מתחזק ואילו האישה אינה רוצה להיות שותפה מלאה לדרך החדשה.
הנך מוכרח להבין שה"אורות" בהם אתה נמצא, גורמים לאשתך פחדים רבים: עד כמה הוא יקצין עם התהליך הזה, מה יהיה עם חינוך הילדים איך המשפחה תקבל, ואם זה רק שיגעון חולף, מדוע אני צריכה להשתנות.
זה שאתה מברך לפני האכילה ומניח תפילין אמנם אינו צריך להפריע לאשתך. אך אם אתה מסרב להיות שותף לפעילות הזוגית המשותפת, שהיו מקובלות כשנישאתם ,הרי שאתה הוא שמשנה את "תנאי העבודה" שעליה הסכימה אשתך כשנישאה לך ,וע"כ אתה חייב לנקוט במשנה זהירות כדי שלא לזעזע את המערכת המשפחתית, ועליך מוטלת האחריות למנוע מאשתך ומילדיך עגמת נפש כתוצאה מהחלטותיך.
 
להלן כמה עצות שיתכן ויעזרו לך "לשרוד" (פשוטו כמשמעו):
1. אל תנסה להסביר, לחזק או להטיף לאשתך בנושאים הקשורים לדת.
2. השתדל להחמיא ולפרגן על כל "אקט" דתי שאשתך נוקטת כגון הדלקת נרות, 
    אפית עוגה לשבת וכו'. (מגיע לאשתך שאפו גדול על המצווה שכבר נטלה על 
    עצמה לקיים בשבילך).
3. קח את הילדים לטיולים רגליים בשבת. באופן זה אתה מחזק את הקשר עם
    הילדים, דבר מבורך בפני עצמו ואף ישמש כאמצעי בונה אמון לאפשרות של 
    חישוב מסלול מחדש מצד בת הזוג. 
    זה כמובן גם יקל על אשתך לנוח בשבת, היא תוכל לטעום את השבת כאשר
    הילדים אינם מתקוטטים סביבה או דורשים ממנה פעילות. לצורך פעילות זו 
    תוכל לנצל את המניין  בשבת שמתחיל בשעה 7 בבוקר ליד מקום מגוריך.
    במידת הצורך יש לשקול ויתור על חלק מהתפילה ו/או למשוך את הילדים אתך  
   לבית הכנסת באמצעות פרסים וממתקים.
4. הצלחתך בדרכך החדשה תלויה מאד בזוגיות שבניתם במשך השנים, ככל
    שהזוגיות טובה כך קל יהיה לאשתך לקבל את השינוי שחל בך, מאידך גם  
    אתה תגלה רגישות רבה יותר ל"קשיים" שאשתך מתמודדת בכל הנוגע לשינוי   
    שעובר עליך.
5. באם תגיעו למסקנה כי האווירה בבית עכורה כדאי לכם להתייעץ עם גורם
    ששניכם מעריכים וסומכים עליו ע"מ שינסה להשכין שלום בית.
    שמירת שלום בית הינה הנקודה החשובה ביותר שעליך להקפיד, ואפילו על 
    חשבון עשיית מצוות מסוימות .בדבר זה תלוי הגרעין המשפחתי שלכם וגם 
    התהליך שאתה חלק ממנו על כל המשתמע.
 
6. בהצלחה רבה בעזרת ה'.
 
עד כאן לתשובת הרב אברהם משיח שכונת רמת-הדר גבעת-שמואל.
 
      
 
 
 
                               ********************************************
 
 

בוררות וגישור ובעיות כלליות
 
אני חוקר במתקן שב"כ הצמוד לתחנת משטרה בפתח תקוה. תפקידי לחקור חשודים יהודים הגרים מעבר לקו הירוק הנחשדים בפעולות תג מחיר.
לצורך הכנת החומר המשמש להצגה בפני השופט , נאלץ החוקר להפעיל לחץ בכדי לחלץ מידע ו/או הודאה מהחשוד. באחת החקירות טען כלפי החשוד כי הנני נוהג שלא כדין ושאלתי האם יש מגבלות בהלכה לגבי חקירה שענינה היא נזק כספי בלבד.
 
תשובת הרב אברהם משיח.
לכבוד...
 
מצאנו בגמ' מסכת בבא מציעא דף כד עמוד א
 
מר זוטרא חסידא אגניב ליה כסא דכספא מאושפיזא, חזיא לההוא בר בי רב דמשי ידיה ונגיב בגלימא דחבריה. אמר: היינו האי דלא איכפת ליה אממונא דחבריה. כפתיה ואודי.
 
כלומר כשיש בסיס מסוים לחשוד באדם כי ביצע עברה מותר להכאיב לו ע"מ שיודה.
וכן פסק הרא"ש מסכת בבא מציעא פרק ב סימן ה
 
מר זוטרא חסידא איגנוב ליה כסא דכספא מאושפיזא וידוע הוה שאחד מבני הבית גנבו. חזיא לההוא בר בי רב דכפר ידיה בגלימא דחבריה. והבין שלא היה חושש מה שהיה מזיק לחבירו ומאומד הדעת חשדו גם על הגניבה וכפתיה בשוטי עד דאודי.
 
וכן פסק בשולחן ערוך חושן משפט הלכות הלואה סימן מב
 
...ולפיכך כשיבא השטר לפני הדיין, צריך לעיין בכל אותיותיו, ולדמות אות לאות, ואם רואה בו שום שינוי לא יגבה בו עד שיבדוק הדבר היטיב. ( וכל דבר שנוכל לתלות במחק, תלינן) (נ"י פ' גט פשוט). ואם צריך לכוף בעל השטר ולהכותו כדי שיודה, יעשה, כדי שיוציא הדין לאמיתו...
 
מאידך יש להיות מודע לכח שיש בלחץ פיזי, היכול לגרום להודות גם במה שלא נעשה
וכן איתא במסכת כתובות דף לג עמוד ב
 
דאמר רב: אילמלי נגדוה לחנניה מישאל ועזריה, פלחו לצלמא! א"ל רב סמא בריה דרב אסי לרב אשי, ואמרי לה רב סמא בריה דרב אשי לרב אשי: ולא שני לך בין הכאה שיש לה קצבה להכאה שאין לה קצבה?
 
והנני בטוח כי הנך מבין את דברי הגמ' לאשורם.
 
עד כן  לתשובת הרב אברהם משיח גבעת שמואל