header
לזמני תפילות בית כנסת לכו נרננה (קרליבך)
 

הרב אברהם משיח רב בשכונת רמת הדר גבעת שמואל
 
במסעדת קפה קפה נותרים ברוב המקרים בקבוקים ריקים על השולחן בסיום הארוחה. אחת המלצריות היתה אוספת אותם ושומרת בארגז המוסתר בין השיחים שמאחורי המסעדה ובסוף היום מקבלת עבורם זיכוי במרכול חביב. אחראית המשמרת טענה שאסור למלצרית לקחת את הבקבוקים, וכי הם שייכים לבעלים.
ואילו המלצרית טוענת כי הבקבוקים ממילא נזרקים וכן שגם זה בגדר התשר שהיא מקבלת.
 
תשובה: הנושא הנדון הוא למי שייכת טובת הנאההבאה במהלך עבודת שכיר,     
             לשכיר או שמא לבע"ב.
בגמ' בבא מציעא: איתא מציאת פועל לעצמו
                          במה דברים אמורים- בזמן שאמר לו בע"ב נכש עמי היום
                              אבל לו עשה עמי מלאכה היום  מציאתו של בע"ב.
מכאן משמע כי מציאת פועל שייכת לבע"ב שכן יד פועל כיד בע"ב.
 
מאידך בגמ' יב:  "איתא כי מציאת עבדו ושפחתו העברים הרי הם של עצמן "
  ומסקנת הגמ' לחלק במציאת פועל עברי כדלקמן:
א. בפועל מקצועי שזמן עבודתו יקר, הרי שבע"ב מקפיד על התעסקות אחרת שאינה מכלל העבודה.
ב. פועל שבאה לידו מציאה מבלי שביטל מעבודתו אלא כחלק מעבודתו- מציאתו לעצמו.
ג. פועל שעבודתו לחפש מציאות- ידו כיד בע"ב והמציאה שייכת לבע"ב.
 
העולה מן האמור לעיל כי אם אין הנחיות מפורשות מצד בעל המקום הדורש כי על המלצרים להחזיר את הבקבוקים, אנו רואים בזה שהוא מוותר עליהם מחמת שווים הפעוט וא"כ הוא מפקיר אותם במה שמורה למלצר לפנות את השולחן. [ברור לכל שגם מזמיני השתייה מפקירים את הבקבוקים כשעוזבים את המקום].
ודין מנהלת המשמרת כדין בעלי המקום לעניין זה. ומעתה שגילה דעתו דלא ניחא דעתיה בכך שהמלצרית נוטלת את הבקבוקים. על המלצרית להימנע מזה. ומכל מקום אין מקום לתשלום עבור הבקבוקים שנלקחו בעבר.
 
הרב אברהם משיח בית כנסת לכו נרננה-קרליבך קניון עופר,
שכונת רמת הדר גבעת שמואל.
 
 
 
רופא שנים קבע תור כפול למטופל במהלך הטיפול חלה הפסקת חשמל פתאומית אשר מנעה את המשך הטיפול בצורה תקינה הרופא אמנם עבד ידנית אך לא באופן יסודי כפי שהיה עושה באמצעות המכשירים כמו"כ הטיפול התארך בשעה נוספת והמטופל נאלץ לקבל זריקת הרדמה נוספת
 
 
לכאורא יש פה אונס שכן הפסקת החשמל לא היתה ידועה לב' הצדדים
להלכה כאשר הוזמנה עבודה והאומן אינו יכול להשלימה הרי שמזמין העבודה צריך לשלם לו עבור שעת העבודה שעבד בפועל ואע"פ שלא סיים את העבודה ואע"פ שיצטרך להביא פועל נוסף למחרת
נתיבות המשפט של"ה ס"ק ג
כל שכן אצלנו שהרופא המשיך לעבוד אלא שלא עשה עבודה מקצועית כ"כ ודין זה נפסק בשו"ע של"ה לגבי שליח שנשלח להביא חפץ אך משהגיע גילה שהחפץ איננו ונפסק שעליו לקבל שכרו מושלם כיון שהוא מצדו עשה את המוטל עליו והגם שהשליחות לא נעשתה מכ"מ לא עליו תלונתנו.
ובאם תשלום רופא שנים הוא לפי עבודה ולא לפי שעות עבודה הרי שהתשלום צריך להיות לפי איכות העבודה שנעשתה ואם אמנם איכות העבודה נופלת מאיכות העבודה כשמשתמשים בחשמל המטופל ישלם פחות.
 
עד כאן לתשובת הרב אברהם משיח בית כנסת לכו נרננה-קרליבך
בס"ד
הרב אברהם משיח מנין לכו נרננה קרליבך גבעת שמואל
חברתי ממנין קרליבך המליצה לי לפנות אליך. אני בת 21.5 לאחר שנתיים שרות לאומי באלעזרקי. בשרות לאומי היה טוב מבחינה חברתית, והעבודה עם הילדים תרמה לי מאוד מבחינה ערכית והרגשתי שאני תורמת באופן משמעותי.
מאז שחזרתי לגבעה אני לא מוצאת את עצמי. אין לי חשק לעשות שום דבר,
מתעוררת לקראת הצהריים לעוד יום משמים, הקשר עם ההורים מעורער (ולמרות ההכחשות אני יודעת שאני זו הבעייתית) אולי יש לי בעיה נפשית? אודה על תשובתך!
 
תשובת הרב אברהם משיח מניין לכו נרננה קרליבך גבעת שמואל
לכבוד...
אמנם איני מכירך אישית אך אני מניח שחוסר יצירה הוא הסיבה למצב הנפשי הגרוע איתו את מתמודדת באלעזרקי נהינת משנתיים אינטנסיביות וגדושות בפעילות ואילו כעת נזרקת באחת למציאות הביתית שבה אינך  ממלאת כל תפקיד, וכשיש ריק מחשבתי, מתחילות המחשבות העצובות להשתלט (ר נחמן).
יתכן כי החזרה לבית בגבעה ללא מסגרת מכתיבה גורמת להרגיש את ה"לבד" הגובה מחיר גבוה.
לענ"ד עליך לפעול באחד או בכמה מהמישורים הבאים:                                  א.לימודים- האם ליבך נוטה ללמוד מקצוע מסוים, האם יש מקצוע שאת חולמת עליו. וגם אם אין לך כיוון תוכלי לגשת לבר אילן ולהיכנס לשיעורים בפקולטות השונות, להתחכך בסטודנטים בכל פקולטה ולנסות לתת ללב להחליט (רוב בוגרי תואר ראשון אינם עובדים בתחום לימודיהם ולכן ממש לא משנה מה תלמדי )
   אף אחד אינו נושף בעורפך, ואף אחד אינו עומד עם סטופר לסיום תואר ב3 שנים. את יכולה להירשם לקורסים בודדים, את לא צריכה כרגע דיפלומה בכדי  לפרנס משפחה.                                                                                     ב. עבודה- יתכן שכדאי לפנות לבית אלעזרקי בניסיון לקבל עבודה שם ואפילו לכמה שעות      בשכר מינימום
גם בגב"ש יש אפשרות לעבוד בחינוך ואפילו ללא שכר או עם אוכלוסיה בוגרת
ג. האם יש לך תחביב זה הזמן לבדוק אפשרויות בתחומים האלו להתפתח בו.
ד. זוגיות- האם את יכולה להכיל קשר, אם את מתפללת במניין קרליבך מן הסתם את מצויה "בביצה" המקומית. מי יודע?
העיקר שתהיי בעשייה (וכל עשייה שהיא חוץ לבית) שתפתח בפניך אופקים חדשים ותחזיר לך את הרגשת החיוניות וממילא מצב הרוח ישתפר.
אשמח לקבל תגובתך
בברכה הרב אברהם משיח מנין לכו נרננה קרליבך 
 
שאלה לרב אברהם משיח שכונת רמת הדר גבעת-שמואל.
 
אני מתקרב לדת. אני משתדל להניח תפילין כל יום ולהתפלל. אשתי מאידך, מתקשה מאוד לקבל שאני לא נוסע בשבת. אמנם היא שומרת על דני המקווה וכשרות אבל בשבת קשה לה לשבת בבית עם הילדים, היא מרגישה חנוקה. עלי לציין שאשתי עובדת במשך השבוע בתפקיד ניהולי  במרכל המשפחתי בגבעתיים, ואני מבין את הרצון שלה ל"התפרק" בשבת. מאידך, איני יכול לנסוע בשבת. האם לא נותר אלא להתגרש.
 
תשובת הרב אברהם משיח שכונת רמת הדר גבעת-שמואל.
 
א. היקר מאד.
   אני מאחל לך הצלחה במסלול החדש. תהליך חזרה בתשובה הנו קשה מאד. ויהי רצון שה' יהיה בעזרך.
כשאחד מבני הזוג מתחזק, הגרעין המשפחתי סובל טלטלה עזה. הדבר קשה כשבת הזוג מתחזקת אולם קשה שבעתיים כשהבעל מתחזק ואילו האישה אינה רוצה להיות שותפה מלאה לדרך החדשה.
הנך מוכרח להבין שה"אורות" בהם אתה נמצא, גורמים לאשתך פחדים רבים: עד כמה הוא יקצין עם התהליך הזה, מה יהיה עם חינוך הילדים איך המשפחה תקבל, ואם זה רק שיגעון חולף, מדוע אני צריכה להשתנות.
זה שאתה מברך לפני האכילה ומניח תפילין אמנם אינו צריך להפריע לאשתך. אך אם אתה מסרב להיות שותף לפעילות הזוגית המשותפת, שהיו מקובלות כשנישאתם ,הרי שאתה הוא שמשנה את "תנאי העבודה" שעליה הסכימה אשתך כשנישאה לך ,וע"כ אתה חייב לנקוט במשנה זהירות כדי שלא לזעזע את המערכת המשפחתית, ועליך מוטלת האחריות למנוע מאשתך ומילדיך עגמת נפש כתוצאה מהחלטותיך.
 
להלן כמה עצות שיתכן ויעזרו לך "לשרוד" (פשוטו כמשמעו):
1. אל תנסה להסביר, לחזק או להטיף לאשתך בנושאים הקשורים לדת.
2. השתדל להחמיא ולפרגן על כל "אקט" דתי שאשתך נוקטת כגון הדלקת נרות, 
    אפית עוגה לשבת וכו'. (מגיע לאשתך שאפו גדול על המצווה שכבר נטלה על 
    עצמה לקיים בשבילך).
3. קח את הילדים לטיולים רגליים בשבת. באופן זה אתה מחזק את הקשר עם
    הילדים, דבר מבורך בפני עצמו ואף ישמש כאמצעי בונה אמון לאפשרות של 
    חישוב מסלול מחדש מצד בת הזוג. 
    זה כמובן גם יקל על אשתך לנוח בשבת, היא תוכל לטעום את השבת כאשר
    הילדים אינם מתקוטטים סביבה או דורשים ממנה פעילות. לצורך פעילות זו 
    תוכל לנצל את המניין  בשבת שמתחיל בשעה 7 בבוקר ליד מקום מגוריך.
    במידת הצורך יש לשקול ויתור על חלק מהתפילה ו/או למשוך את הילדים אתך  
   לבית הכנסת באמצעות פרסים וממתקים.
4. הצלחתך בדרכך החדשה תלויה מאד בזוגיות שבניתם במשך השנים, ככל
    שהזוגיות טובה כך קל יהיה לאשתך לקבל את השינוי שחל בך, מאידך גם  
    אתה תגלה רגישות רבה יותר ל"קשיים" שאשתך מתמודדת בכל הנוגע לשינוי   
    שעובר עליך.
5. באם תגיעו למסקנה כי האווירה בבית עכורה כדאי לכם להתייעץ עם גורם
    ששניכם מעריכים וסומכים עליו ע"מ שינסה להשכין שלום בית.
    שמירת שלום בית הינה הנקודה החשובה ביותר שעליך להקפיד, ואפילו על 
    חשבון עשיית מצוות .בדבר זה תלוי הגרעין המשפחתי שלכם וגם התהליך שאתה חלק ממנו על כל המשתמע.
 
6. בהצלחה רבה בעזרת ה'.
 
עד כאן לתשובת הרב אברהם משיח שכונת רמת-הדר גבעת-שמואל.


בס"ד
לכבוד הרב משיח אברהם מנין קרליבך לכו נרננה שכונת רמת הדר גבעת שמואל
פגשתי את .... במניין בערב שבת והיא המליצה לי ליצור איתך קשר.
אני גרה במשהב בדירה שכורה עם עוד 3 שותפות. אנו מתפללות בערב שבת במניין קרליבך וחברתי הכירה לי בחור חובב טניס מאוסטרליה (המתפלל אף הוא במנין). נפגשנו 4 פעמים. אני מרגישה בעננים ורוצה לספר למשפחה ולחברות שיש לי קשר מתפתח ומעמיק. בפגישה האחרונה דיברנו על ההורים ואיך הם יקבלו את הקשר.
חברתי טוענת שאין מה למהר כדי שלא אתאכזב, גם אני לא רוצה להיפגע. מצד שני איני רוצה לצנן את ההתלהבות שלו.
האם כדאי לי להיפגש עם ההורים שלו בשלב זה, האם צריך להפגיש אותו עם ההורים שלי?
 
תשובת הרב אברהם משיח מנין לכו נרננה קרליבך שכונת רמת הדר גבעת שמואל .
 
פגישה עם ההורים הינה עלית דרגה משמעותית מבחינת קשר בין בני זוג. פגישה עם ההורים מביאה בד"כ לזינוק בציפיות, ברמת הרגשות. ומבשילה את ההחלטה להתחתן.
לפיכך. הפגישה עם ההורים גורמת ללחץ שלעיתים מביא לרושם מוטעה.
כיצד מתכוננים לפגישה עם ההורים?  יש מדריכים שמציידים את בני הזוג במגוון שאלות כגון: איך נראה הבית, סדר וניקיון, תמונות בעלות מסר, מיקום הספרים ותוכנם, רמת שיחה בין ההורים אולם,לפי דעתי ,אין זה צעד חכם לקבוע עמדה מפגישה קצרה, אין זה ראיון לקבלת עבודה ואין צריך לפתח כישורי ריגול אלא פשוט תני לפגישה לזרום ותני להתרשמות הכללית לקבוע.
הנך חייבת להיות בטוחה שגם הבחור נמצא בתחושה  זהה של שמחה והקלה הייתי ממליץ לך לשוחח איתו ולוודא שהוא קרוב אלייך מבחינת תקוות וציפיות עלייך לוודא שאין לו סימני שאלה משמעותיים ושהוא מרגיש שהקשר ביניכם יציב ובנוי היטב.
רק אחרי שאת בטוחה שהקשר ביניכם מעמיק ורציני ולא מדובר בפגישות לשם בילוי בלבד, אז בהחלט אני ממליץ כי הבחור ייפגש עם הוריך כדי שגם הם יתרשמו ויתנו לך את חוות דעתם.
פגישה ראשונה יכולה להיות למשך שעה באמצע שבוע או שעתים בסעודת ליל שבת (לפי הנסיבות)
וכאשר תרגישי שגם את רוצה להיפגש עם הוריו וודאי כי ואינך בלחץ מהמחשבה על הפגישה. כדאי לך להיפגש בביטחון ובשמחה וחיוך להחמיא על הבית, על האוכל, אינך צריכה להגזים ברצון למצוא חן, תהיי את, טבעית ונינוחה. אינך צריכה להוכיח להורים שהבן שלהם עשה בחירה טובה עליך לשנן לעצמך שגם ההורים של הבחור רוצים שהבן יהיה מאושר והעובדה שהוא בחר בך נותנת לך "רמת מוצלחות" נכבדה מול ההורים.
ודרך אגב גם לדעתי הוא בחור מעולה.
ונתפלל שהכול יעבור בשלום וב"ה בקרוב ממש תלבשי פרחים ולבן בהצלחה רבה ב"ה
הרב אברהם משיח מנין לכו נרננה קרליבך.  


בס"ד
לכבוד הרב משיח אברהם מנין קרליבך לכו נרננה שכונת רמת הדר גבעת שמואל
פגשתי את .... במניין בערב שבת והיא המליצה לי ליצור איתך קשר.
אני גרה במשהב בדירה שכורה עם עוד 3 שותפות. אנו מתפללות בערב שבת במניין קרליבך וחברתי הכירה לי בחור חובב טניס מאוסטרליה (המתפלל אף הוא במנין). נפגשנו 4 פעמים. אני מרגישה בעננים ורוצה לספר למשפחה ולחברות שיש לי קשר מתפתח ומעמיק. בפגישה האחרונה דיברנו על ההורים ואיך הם יקבלו את הקשר.
חברתי טוענת שאין מה למהר כדי שלא אתאכזב, גם אני לא רוצה להיפגע. מצד שני איני רוצה לצנן את ההתלהבות שלו.
האם כדאי לי להיפגש עם ההורים שלו בשלב זה, האם צריך להפגיש אותו עם ההורים שלי?
 
תשובת הרב אברהם משיח מנין לכו נרננה קרליבך שכונת רמת הדר גבעת שמואל .
 
פגישה עם ההורים הינה עלית דרגה משמעותית מבחינת קשר בין בני זוג. פגישה עם ההורים מביאה בד"כ לזינוק בציפיות, ברמת הרגשות. ומבשילה את ההחלטה להתחתן.
לפיכך. הפגישה עם ההורים גורמת ללחץ שלעיתים מביא לרושם מוטעה.
כיצד מתכוננים לפגישה עם ההורים?  יש מדריכים שמציידים את בני הזוג במגוון שאלות כגון: איך נראה הבית, סדר וניקיון, תמונות בעלות מסר, מיקום הספרים ותוכנם, רמת שיחה בין ההורים אולם,לפי דעתי ,אין זה צעד חכם לקבוע עמדה מפגישה קצרה, אין זה ראיון לקבלת עבודה ואין צריך לפתח כישורי ריגול אלא פשוט תני לפגישה לזרום ותני להתרשמות הכללית לקבוע.
הנך חייבת להיות בטוחה שגם הבחור נמצא בתחושה  זהה של שמחה והקלה הייתי ממליץ לך לשוחח איתו ולוודא שהוא קרוב אלייך מבחינת תקוות וציפיות עלייך לוודא שאין לו סימני שאלה משמעותיים ושהוא מרגיש שהקשר ביניכם יציב ובנוי היטב.
רק אחרי שאת בטוחה שהקשר ביניכם מעמיק ורציני ולא מדובר בפגישות לשם בילוי בלבד, אז בהחלט אני ממליץ כי הבחור ייפגש עם הוריך כדי שגם הם יתרשמו ויתנו לך את חוות דעתם.
פגישה ראשונה יכולה להיות למשך שעה באמצע שבוע או שעתים בסעודת ליל שבת (לפי הנסיבות)
וכאשר תרגישי שגם את רוצה להיפגש עם הוריו וודאי כי ואינך בלחץ מהמחשבה על הפגישה. כדאי לך להיפגש בביטחון ובשמחה וחיוך להחמיא על הבית, על האוכל, אינך צריכה להגזים ברצון למצוא חן, תהיי את, טבעית ונינוחה. אינך צריכה להוכיח להורים שהבן שלהם עשה בחירה טובה עליך לשנן לעצמך שגם ההורים של הבחור רוצים שהבן יהיה מאושר והעובדה שהוא בחר בך נותנת לך "רמת מוצלחות" נכבדה מול ההורים.
ודרך אגב גם לדעתי הוא בחור מעולה.
ונתפלל שהכול יעבור בשלום וב"ה בקרוב ממש תלבשי פרחים ולבן בהצלחה רבה ב"ה
הרב אברהם משיח מנין לכו נרננה קרליבך שכונת רמת הדר גבעת שמואל.  
 
 
 
 
 
 
 
      
 
שאלה לרב אברהם משיח שליט"א
אני מתפללת בליל שבת במנין לכו נרננה קרליבך. באחת השבתות במהלך התפילה הבן הסתובב בקניון הסמוך והכניס יד למתקן שעשועים המצוי שם וידו נתקעה מבלי יכולת להוציאה. השומר ששהה במקום השתמש בכלי עבודה ופגע במכונה ושחרר אותה. מי ישא בעלויות התיקון
 
תשובת הרב אברהם משיח שליט"א
 
לכבוד המתפללת...  מנין לכו נרננה קרליבך.
בשולחן ערוך חושן משפט הלכות גזילה סימן שנט נפסק
 
סעיף ד
אפילו הוא בסכנת מות וצריך לגזול את חבירו כדי להציל נפשו, צריך שלא יקחנו אלא על דעת לשלם (וע"ל סי' ש"פ ס"ג).
דהיינו אם יש הוצאות בפעולת ההוצאה הרי המחלץ הוא שצריך לשלם אלא
שכאן מדובר כשמציל עצמו בממון אחרים.
אך בהצלת הזולת בממון אחרים אומרת הגמ' בסנהדרין דף עד עמוד א - ורודף שהיה רודף אחר רודף להצילו, ושיבר את הכלים בין של רודף בין של נרדף, בין של כל אדם - פטור. ולא מן הדין, שאם אי אתה אומר כן - נמצא אין לך כל אדם שמציל את חבירו מיד הרודף.
כלומר חכמים פטרו מי שמציל את חברו בממון אחרים משום תקנת הציבור כדי למנוע מצב בו ימנעו מלהציל כאשר יודעים שיצטרכו לשלם
וכך נפסק בשולחן ערוך חושן משפט הלכות נזיקין סימן שפ
 
סעיף ג
רודף שהיה רודף אחר חבירו להרגו, או אחר אחת מהעריות לאונסה, ושבר כלים, בין של נרדף בין של כל אדם, פטור, שהרי הוא מתחייב בנפשו, שכיון שרדף התיר עצמו למיתה ולכן פטור מהתשלומין. ואם הנרדף שבר כלים של רודף, פטור, שלא יהא ממונו חמור מגופו. ואם היו של אדם אחר, חייב, שהמציל עצמו בממון חבירו, חייב. (וע"ל סי' שנ"ט ס"ד). ואחד שרדף אחר הרודף להציל את הנרדף, ושבר כלים בין של רודף בין של כל אדם, פטור, כדי שלא יבואו מלימנע מלהציל את הנרדף.
וכנ"ל למזמין אמבולנס כאשר למיטב שיפוטו הדבר מצדיק זאת, ומי שצריך לשאת בהוצאות הוא האדם שבגינו הוזמן האמבולנס.
 
ובמקרה שלך השומר ודאי שפטור מלשלם את הוצאות התיקון.
אמנם הלכתית אין ניתן לחייב אותך על נזק שגרם הבן שהינו פטור מעונשין אלא שראוי להגיע לפשרה עם בעל המתקן.
 
עד כאן לתשובת הרב אברהם משיח שליט"א