header
שאלה לכבוד הרב זינגר שהופנתה לרב אברהם משיח, רו"ח ,מגשר ויועץ זוגי
 
הכרתי את בעלי באוניברסיטה, הוא חיזר אחרי במרץ ובמקוריות רבה ולא חסך מעצמו כדי להרשים אותי גם משפחתו נתנה לי יחס מצוין. הקשר ביננו התהדק למרות אי שביעות רצון הורי אשר נבע ממוצאו ... . לאחר החתונה חלה "התקררות" מסוימת ביחסו של בעלי כלפי ויתכן שהדבר נובע מהקרירות ששידרו כלפיו הורי (אבי ממש הראה חוסר רצון שבעלי יתלוה אליו לבית הכנסת ואמי בקושי אמרה שלום) עם זאת, למיטב הבנתי הוא מתפקד היטב כבעל וכאבא לילדים.
בתקופה האחרונה בעלי החל ללמד את 2 הבנים קריאה בטעמי המקרא בנוסח ...., והדבר אינו מוצא חן בעיני בלשון המעטה.
אני מעונינת לגדל את ילדי בהתאם לקהילה בה אני גרה. בעלי מסביר לי כי עליו חלה החובה ללמד תורה, אבל אני חסרת מנוח ולא יודעת בדיוק ממה.
 
 
תשובת הרב אברהם משיח , רו"ח מגשר ויועץ זוגי
 
אני "בהלם" מהיחס המגעיל שההורים שלך נותנים לבעלך.גם אם אינם מתלהבים ממנו הרי למען הבת הם צריכים להתגבר ולהראות יחס חם לבן הזוג.
כל זלזול בבן הזוג, טומן בחובו זרע פורענות, אשר נביטתו,תחזור אליך וכלפי הורייך, לרעה, במוקדם או במאוחר.  
מאידך אני מתפעל מאפיו הטוב של בעלך, לנוכח תפקודו ,במגרש חסד אוהדים, בלשון המעטה .
אני "בהלם" מ"הבעיה" שלך. אם בעלך מתפקד כאבא וכבעל ,מדוע את חסרת מנוחה, האם בגלל שאת מושפעת מיחסם הקריר של ההורים כלפי בעלך, האם את לא קולטת שאת מחויבת למשפחתך ,הכוללת את בעלך וילדייך, יותר מאשר למשפחת הורייך. כל פגיעה בבעלך צריכה להיתקל במחאה חריפה מצדך.
את לא מבינה שהפסיביות שלך מפוררת את הגרעין המשפחתי. גם ילדייך לא יסבלו שיזלזלו באביהם ,ויפתחו עוינות כלפי סבא וסבתא וגם כלפייך, גם אם בעלך מוחל על כבודו הטינה תעבור לילדים.
באשר ל"בעייתך" גם אם ההגייה העדתית, תגרום לגיחוכים מצד החברים והמשפחה, את צריכה לברך על כך שבעלך יושב עם הילדים לשם לימוד תורה, דבר המחזק את הקשר המשפחתי ומונע הרבה בעיות הורים-ילדים.
ובהסתכלות מעבר, אם התרבות שבעלך מעביר לילדים תיקלט הרי שילדיך הרחיבו אופקים,ואף אם הסביבה תגרום להם להדחיק את המבטא וההיגוי שמאפיינים קריאת התורה בבית הכנסת של ... ,אז ממילא נעשתה מלאכתך.
לענ"ד הינך צריכה לעודד את הלימוד הנ"ל בשולחן שבת באופן מופגן מול בעלך ומול הילדים ,כחובתך לעמוד לצד בעלך, בחינוך הילדים , ויביא ברכה למשפחתך.
עלי לציין  ,כי הרב זינגר העיר לי ,בחיוך רחב, כי אני משתמש בביטוי "קשה" כנ"ל,
ומה אעשה,והנני עצמי חסיד של התרבות שהביאו יהודי ... הן בקריאת התורה והן בשירים.
לגופו של ענין,אציין את העובדה כי  המנגינות של יהודי .... מאופינים במקוריותם , ביחס למנגינות התפילה של עדות אשכנז ועדות הספרדים. שאימצו מנגינות כנסיתיות או מנגינות ערביות, בהתאמה.
לדעת רבים ניגונים של מסורת... עתיקים עוד מזמן בית ראשון (כמדומני פרופ' אידלסון פירסם מאמר בענין זה).
ובאשר לתנועת קמץ הדומה לתנועת לחולם והן לתנועת סגול הדומה לפתח הריני להפנותך לספר הכוזרי המחלק את התנועות ( מאמר שני פ' עמ' צ') כדלקמן: 
תנועה קמוצה- קמץ גדול, קמץ בינוני חולם, קמץ קטן-שורוק,
פתוחה- פתח, סגול
שבר- צירי, חיריק.
וא"כ לפי ריה"ל קמץ קרוב לחולם ולא לפתח כמנהג הספרדים.
 
ונקודה לסיום – כולם מודים כי, ספר תורה על פי נוסחו של בעלך שיח' ,הינו הדומה ביותר לס"ת ארם צובא שהינו הקרוב ביותר לס"ת של משה רבינו . ויכולתי עוד            להאריך ואין כאן המקום.
 
עד כאן לתשובת הרב אברהם משיח, רו"ח, מגשר ויועץ זוגי.